Návrh Školení

Softwarové inženýrství 5 dní

Den 1: Project Management

    Projekt versus liniové řízení a údržba a podpora Definice projektu a formy projektu Management – obecná pravidla a projektový management Styly řízení Co je speciálního pro IT projekty? Základní projektový proces Iterativní, inkrementální, vodopádový, agilní a štíhlý projektový proces Fáze projektu Projektové role Projektová dokumentace a další artefakty Měkké faktory a peopleware PRINCE 2, PMBOK, PMI, IPMA a další projektové standardy

Den 2: Obchodní analýza a Requirements Engineering Základy

    Definování obchodních cílů Business analýza, řízení obchodních procesů, zlepšování obchodních procesů Hranice mezi obchodní a systémovou analýzou Zúčastněné strany systému, uživatelé systému, kontext systému a systémové hranice Proč jsou požadavky nutné? Co nás požadavky inženýrství Hranice mezi inženýrstvím požadavků a architektonickým návrhem Kde se často skrývá inženýrství požadavků? Inženýrství požadavků v iterativním, štíhlém a agilním vývoji a v nepřetržité integraci – FDD, DDD, BDD, TDD Základní požadavky na inženýrský proces, role a artefakty Standardy a certifikace: BABOK, ISO/IEEE 29148, IREB, BCS, IIBA

3. den: Základy architektury a rozvoje

    Programovací jazyky – strukturální a objektově orientovaná paradigmata Objektově orientovaný vývoj – jak moc je historie, jak moc je budoucnost Modularita, přenositelnost, udržovatelnost a škálovatelnost architektur Definice a typ softwarových architektur Podniková architektura a systémová architektura Styly programování Programovací prostředí Chyby programování a jak se jim vyhnout a jak jim předcházet Modelování architektury a komponent SOA, Web Services a mikroslužby Automatické sestavení a nepřetržitá integrace Kolik návrhu architektury je na projektu? Extrémní programování, TDD a re-factoring

4. den: Základy zajištění kvality a testování

    Kvalita produktu: co to je? ISO 25010, FURPS atd. Kvalita produktu, uživatelská zkušenost, model Kano, řízení zákaznické zkušenosti a integrální kvalita Design zaměřený na uživatele, persony a další způsoby, jak učinit kvalitu individuální Jen dostatek kvality Zajištění kvality a kontrola kvality Strategie rizik v kontrole kvality Komponenty zajištění kvality: požadavky, řízení procesů, konfigurace a řízení změn, verifikace, validace, testování, statické testování a statická analýza Zajištění kvality založené na rizicích Testování založené na rizicích Vývoj řízený rizikem Boehmova křivka v zajišťování kvality a v testování Čtyři testovací školy – která vyhovuje vašim potřebám?

Den 5: Typy procesů, zralost a zlepšování procesů

    Evoluce IT procesu: od Alana Turinga přes Big Blue až po štíhlý startup Procesně a procesně orientovaná organizace Historie procesů v řemeslech a odvětvích Procesní modelování: UML, BPMN a další Procesní řízení, optimalizace procesů, reengineering procesů a systémy řízení procesů Inovativní procesní přístupy: Deming, Juran, TPS, Kaizen Je (procesní) kvalita zdarma? (Philip Crosby) Potřeba a historie zlepšování zralosti: CMMI, SPICE a další stupnice zralosti Speciální typy zralosti: TMM, TPI (pro testování), Inženýrská zralost požadavků (Gorschek) Procesní zralost versus zralost produktu: nějaká korelace? Nějaký kauzální vztah? Zralost procesu versus obchodní úspěch: nějaká korelace? nějaký kauzální vztah? Opuštěná lekce: Automatická prevence defektů a další skok v produktivitě Pokusy: TQM, SixSigma, agilní retrospektivy, procesní rámce

Requirements Engineering - 2 dny

Den 1: Vyvolání požadavků, vyjednávání, konsolidace a Management

    Hledání požadavků: co, kdy a kým Klasifikace stakeholderů Zapomenuté stakeholdery Definování kontextu systému – definování zdrojů požadavků Metody a techniky vyvolávání prototypů, person a získávání požadavků pomocí testování (průzkumného i jiného) Marketing a vyvolávání požadavků – MDRA („Market-Driven [ 13]“) Upřednostňování požadavků: MoSCoW, Karl Wiegers a další techniky (včetně agilního MMF) Zpřesňování požadavků – agilní „specifikace příkladem“ Sjednávání požadavků: typy konfliktů, metody řešení konfliktů Řešení vnitřních neshod mezi některými typy požadavků (např. bezpečnost versus snadnost použití) Sledovatelnost požadavků – proč a jak se mění stav požadavků Požadavky CCM, verzování a základní linie Produktový a projektový pohled na požadavky Produktový management a management požadavků v projektech

Den 2: Analýza požadavků, modelování, specifikace, verifikace a validace

    Analýza je myšlení a přehodnocování, které děláte mezi vyvoláváním a specifikací Proces požadavků je vždy iterativní, dokonce i v sekvenčních projektech Popis požadavků v přirozeném jazyce: rizika a přínosy Modelování požadavků: přínosy a náklady Pravidla pro používání přirozeného jazyka pro specifikaci požadavků Definice a správa požadavků glosář UML, BPMN a další formální a semiformální modelovací zápisy požadavků Použití šablon dokumentů a vět pro popis požadavků Ověření požadavků – cíle, úrovně a metody Validace – s prototypováním, kontrolami a kontrolami a testování Validace požadavků a ověření systému

Testování - 2 dny

Den 1: Návrh testu, provedení testu a průzkumné testování

    Návrh testu: po testování na základě rizika volba optimálního způsobu využití času a dostupných zdrojů Návrh testu „od nekonečna až sem“ – vyčerpávající testování není možné Testovací případy a testovací scénáře Návrh testu na různých úrovních testování (od jednotky k systému úroveň testu) Návrh testu pro statické a pro dynamické testování Business a technicky orientovaný návrh testu („black-box“ a „white-box“) Pokus o prolomení systému („negativní testování“) a podpora vývojářů (akceptační testování) Návrh testu pro dosažení pokrytí testem – různá opatření testovacího pokrytí Návrh testů založený na zkušenostech Návrh testovacích případů z požadavků a modelů systému Heuristika návrhu testů a průzkumné testování Kdy navrhovat testovací případy? – tradiční a průzkumný přístup Popis testovacích případů – jak moc podrobně? Provádění testů – psychologické aspekty Provádění testů – protokolování a reportování Návrh testů pro „nefunkční“ testování Automatický návrh testů a MBT (Model-Based Testing)

Den 2: Organizace testování, Management a automatizace

    Úrovně testů (nebo fáze) Kdo testuje a kdy? – různá řešení Testovací prostředí: náklady, administrace, přístup, odpovědnost Simulátory, emulátory a virtuální testovací prostředí Testování v agilní scrumu Organizace a role testovacího týmu Proces testování Automatizace testování – co lze automatizovat? Automatizace provádění testů – přístupy a nástroje
  63 hodiny
 

Počet účastníků


Začátek

Konec


Dates are subject to availability and take place between 09:30 and 16:30.
Open Training Courses require 5+ participants.

Reference (6)

Související kurzy

Související kategorie